tirsdag den 20. november 2012


Pædagogiske tænker opgave 

A.S. Neill - Skrevet af Espen Jerlang

A.S. Neill (Alexander Sutherland Neill – 1883 til 1973) blev født i Skotland, og voksede op i et calvinistisk hjem. Opvæksten i dette strengt religiøse og især seksuelt fordømmende miljø fik stor betydning for Neills liv og for hans pædagogiske tanker – især om opdragelsens negative betydning. Han gik ind for ”den frie skole” og et ikke-autoritært system. Han gik også meget op i barnets selvregulering og respekten for barnet i det hele taget. I 1921 grundlagde Neill ”Summerhill-skolen”, hvor Neills pædagogik om selvrealisering er meget fremtræden. Herved menes der, at barnet selv kan og skal bestemme hvilke timer de ønsker at deltage i, i hvilket tempo det skal gøres i og, at børn lærer bedst gennem leg. I begrebet selvrealisering, ligger også, at barnet ikke skal udsættes for færdige meninger og moral, men udvikle disse områder.
Neill tror på, at barnet er født uden ondskab og, at det er de voksne, som skaber ondskaben i barnet ved undertrykkelse, tvangsmæssig tilpasning til normer, regler osv.
De grundlæggende værdier for Neill er Selvregulering, som tidligere nævnt betyder, at børnene har en frihed til for eksempel selv at bestemme, hvornår de vil møde op og deltage i undervisningen. Den frie opdragelse er også vigtig for Neill, hvilket også går ind under selvregulering. Her menes der, at børnene leger frit, men under ansvar og fornuft.    

Målet ved opdragelsen/pædagogikken er at der bliver nogle gladere og mere omsorgsfulde børn ud af det og børnene lærer også selv at tage ansvar.

Barnesyn / menneskesyn
Neill tror på, at barnet er født uden ondskab og, at det er de voksne, som skaber ondskaben i barnet ved undertrykkelse, tvangsmæssig tilpasning til normer, regler osv. Barnet skal også behandles i overensstemmelse med udvikling og alder. 

Grundlæggende værdier
De grundlæggende værdier for Neill er Selvregulering, som tidligere nævnt betyder, at børnene har en frihed til selv at bestemme hvornår de vil møde op og deltage i undervisningen. Den frie opdragelse er også vigtig for Neill, hvilket også går ind under selvregulering. Her menes der, at børnene leger frit, men under ansvar og fornuft.     

Målet med opdragelsen/ pædagogikken
Målet ved opdragelsen/pædagogikken er at der kommer nogle gladere og mere omsorgsfulde børn ud af det og børnene lærer også selv at tage ansvar.

Forholdet mellem voksen/ professionel og barn/ bruger
Forholdet mellem voksen og professionel skal være godt og de pædagoger, der er til stede skal kunne lide børn og ikke lave for mange regler. Der skal dog være nogle regler, men de skal vedtages i samarbejde mellem barn og voksen.
Dog skal der være konsekvenser, hvis reglerne overtrædes.

Metode/ midler til at opnå målet
Lærerne skal respektere de ønsker og interesser børnene har og skal kunne fungere på lige fod med dem. Dette skal gøres gennem ærlighed, humor og interesse for vigtige lærerkvalifikationer. Børnene skal behandles i overensstemmelse med deres alder og udvikling. Dog bliver larmende børn smidt ud af undervisningen, men uden yderligere konsekvenser. Stemningen skal være præget af tvangsfri og rar atmosfære mellem børnene og derfor også gensidig respekt og varme. 

Supplerende læsning:

Supplerende læsning omkring Alexander Sutherland Neills´ liv:
C:\Documents and Settings\Louise Hove\Dokumenter\Downloads\ibj10B - Neill (2).mht

16 tanker om barndom fra Rousseau til Broström af Jette Rantorp – Hvor der indgår et kapitel af Alexander Sutherland Neill kaldet ”Frihed frem for alt”.

Pædagogiske tænkere af Piet Hein: Forskellige citater, som er udvalgt og ordnet efter pædagogikkens 7 forhold, altså:
Samfundssyn, menneskesyn, pædagogiske mål, pædagogiske principper, pædagogens rolle, tilrettelæggelse, metode.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar