Pædagogiske tænker opgave
A.S. Neill - Skrevet af Espen Jerlang
A.S. Neill (Alexander Sutherland
Neill – 1883 til 1973) blev født i Skotland, og voksede op i et calvinistisk
hjem. Opvæksten i dette strengt religiøse og især seksuelt fordømmende miljø fik
stor betydning for Neills liv og for hans pædagogiske tanker – især om
opdragelsens negative betydning. Han gik ind for ”den frie skole” og et
ikke-autoritært system. Han gik også meget op i barnets selvregulering og
respekten for barnet i det hele taget. I 1921 grundlagde Neill
”Summerhill-skolen”, hvor Neills pædagogik om selvrealisering er meget
fremtræden. Herved menes der, at barnet selv kan og skal bestemme hvilke timer
de ønsker at deltage i, i hvilket tempo det skal gøres i og, at børn lærer bedst
gennem leg. I begrebet selvrealisering, ligger også, at barnet ikke skal
udsættes for færdige meninger og moral, men udvikle disse områder.
Neill tror på, at barnet er født
uden ondskab og, at det er de voksne, som skaber ondskaben i barnet ved
undertrykkelse, tvangsmæssig tilpasning til normer, regler osv.
De grundlæggende værdier for Neill
er Selvregulering, som tidligere nævnt betyder, at børnene har en frihed til
for eksempel selv at bestemme, hvornår de vil møde op og deltage i
undervisningen. Den frie opdragelse er også vigtig for Neill, hvilket også går
ind under selvregulering. Her menes der, at børnene leger frit, men under
ansvar og fornuft.
Målet ved opdragelsen/pædagogikken
er at der bliver nogle gladere og mere omsorgsfulde børn ud af det og børnene
lærer også selv at tage ansvar.
Barnesyn / menneskesyn
Neill tror på, at barnet er født
uden ondskab og, at det er de voksne, som skaber ondskaben i barnet ved
undertrykkelse, tvangsmæssig tilpasning til normer, regler osv. Barnet skal også behandles i overensstemmelse med udvikling og alder.
Grundlæggende værdier
De grundlæggende værdier for Neill
er Selvregulering, som tidligere nævnt betyder, at børnene har en frihed til
selv at bestemme hvornår de vil møde op og deltage i undervisningen. Den frie opdragelse
er også vigtig for Neill, hvilket også går ind under selvregulering. Her menes
der, at børnene leger frit, men under ansvar og fornuft.
Målet med opdragelsen/ pædagogikken
Målet ved opdragelsen/pædagogikken
er at der kommer nogle gladere og mere omsorgsfulde børn ud af det og børnene
lærer også selv at tage ansvar.
Forholdet mellem voksen/ professionel og barn/ bruger
Forholdet mellem voksen og
professionel skal være godt og de pædagoger, der er til stede skal kunne lide
børn og ikke lave for mange regler. Der skal dog være nogle regler, men de skal
vedtages i samarbejde mellem barn og voksen.
Dog skal der være konsekvenser,
hvis reglerne overtrædes.
Metode/ midler til at opnå målet
Lærerne skal respektere de ønsker
og interesser børnene har og skal kunne fungere på lige fod med dem. Dette skal
gøres gennem ærlighed, humor og interesse for vigtige lærerkvalifikationer.
Børnene skal behandles i overensstemmelse med deres alder og udvikling. Dog
bliver larmende børn smidt ud af undervisningen, men uden yderligere
konsekvenser. Stemningen skal være præget af tvangsfri og rar atmosfære mellem
børnene og derfor også gensidig respekt og varme.
Supplerende læsning:
Supplerende læsning omkring
Alexander Sutherland Neills´ liv:
C:\Documents and Settings\Louise Hove\Dokumenter\Downloads\ibj10B -
Neill (2).mht
16 tanker om barndom fra Rousseau
til Broström af Jette Rantorp – Hvor der indgår et kapitel af Alexander
Sutherland Neill kaldet ”Frihed frem for alt”.
Pædagogiske
tænkere af Piet Hein: Forskellige
citater, som er udvalgt og ordnet efter pædagogikkens 7 forhold, altså:
Samfundssyn, menneskesyn,
pædagogiske mål, pædagogiske principper, pædagogens rolle, tilrettelæggelse, metode.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar