mandag den 26. november 2012

Oplæg fra Møllehuset

Møllehuset er et bosted for svært handicappede børn og unge med mange forskellige diagnoser. Beboerne er delt op i to familiegrupper (Egegruppen og Fjordgruppen). Alle børnene, der bor i Møllehuset går i skole eller børnehave og hvert barn har sit eget værelse tilpasset sin alder.
Møllehuset har forskellige rum i huset, som kan stimulere børnene. Blandt andet har de "det hvide rum", som virker afslappende og afstressende, musikrum, tumlerum og massagerum. Udendørs finder man en stor legeplads, sansehave og en gårdhave, som stimulerer børnenes sanser ved hjælp af frugter, krydderier, instrumenter osv.
Møllehuset har et tæt samarbejde med forskellige specialister indenfor det pædagogiske og sundhedsfaglige område (speciallæger, tandlæger/specialtandlæger, psykologer, fysioterapeuter, diætister, og mange flere).

Det faglige fundament
Uanset hvor dårlig man er, har livet værdi og børnene skal have et godt liv. Møllehuset fokuserer på at have glade børn og have et hus som er rart og hyggeligt, så børnene føler sig trygge. Pædagogerne gør meget ud af at lave aktiviteter for børnene (sanserne skal påvirkes). 
      Også højtiderne skal fejres. Der holdes fx. jul med juletræ, gaver og julemad. 
      Der er meget fokus på tryghed, nærhed, omsorg og hensyn, da Møllehuset er meget fokuserede på, at hvert enkelt barn er unikt og skal have et godt liv med trygge rammer omkring sig. 
      Pædagogerne analyserer hvert enkelt barn og ser på, hvor det enkelte barn er i sit liv og inddrager familien. Der laves også dokumentation og analyser for hvert enkelt barn. For eksempel inddrager man Maslows behovpyramide, en struktureret pædagogik og KRAP modellen til at tilgodese det enkelte barns behov.   

      Konkrete Arbejdsmetode
      Alle pædagogerne opsamler meget viden omkring de forskellige diagnoser og viden både på det personlige  og det faglige plan. Barnets historie (familie baggrund, vigtige livsbegivenheder mv.) har også stor betydning for pædagogernes arbejde med børnene.
      Hvert år tages en test på barnet, kaldet "Kuno-Beller-testen" for at se hvor meget barnet har rykket sig i forhold til sidst. (sproglig udvikling, leg, tankemæssig udvikling, motorik osv.)
   
      Dokumentation og arbejdsmateriale
      Der fokuseres på de pædagogiske og sundhedsfaglige målsætninger (ser på året, der er gået og hvad barnet skal opnå det kommende år), for at udvikle børnene. Der laves KRAP skemaer, Pædagogiske fokuspunkter i forbindelse med udviklingen (udviklingspædagogik), Individuelle oservationsskemaer/ analysemodeller (overblik over det enkelte barn, hvorfor det reagerer som det gør mv.), Årsplan for personalet (personalemøder, kurser osv.) for at få en så god og tryg dagligdag som muligt for alle beboerne. 
      Kvalitetsudvikling i Møllehuset: jo dygtigere personale, jo mere kan børnene blive hjulpet. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar