Blogopgave d. 31. oktober 2012:
Hvem er de faste
deltagere i mediepanikken?
De faste deltagere er blandt andet,
lærer, pædagoger, forældre og forskere/eksperter. Der er forskelle på hvordan
familierne ser på brugen af medier i hjemmet og i fritiden. De
forældreholdninger, der findes er:
-
Den frigjorte familie, hvor medierne er naturlige og
uden begrænsninger.
-
Den beskyttende familie, hvor der er reguleret i
medieforbruget.
-
Den demokratiske, hvor medieforbruget er til debat og
de unge præges til at bruge medierne fornuftigt, men ingen faste regler.
-
Den fællesskabssøgende, hvor forældrene støtter
børnenes medieforbrug bare det ikke tager overhånd.
Kilde: Digital Dannelse af Lotte
Nyboe, Frydenlund, 2009, side 110.
Andre har positiv holdning til
mediebrugen, da de unge også får en del gode færdigheder ved for eksempel
chatten. Det kunne være:
-
Evnen til at tolke og udtrykke sig.
-
Hurtighed i kommunikation.
-
Evnen til at orientere sig.
-
Evnen til at reflektere.
-
Evnen til at færdes i skiftende sociale og kulturelle
sammenhænge.
Kilde: Digital Dannelse af Lotte
Nyboe, Frydenlund, 2009, side 138 - 139.
Links til artikler, debatter mv.:
Hvad er forskellen mellem den almindelige mening og de faglige
begrundede opfattelser, der må ligge til grund for pædagogens arbejde?
Den almindelige mening er det folk
siger, når de taler om medier og alt det nye, der kommer (det er udokumenterede
meninger). Det kan for eksempel være læserbreve, diskussioner på arbejdsplader
etc.
Den faglige begrundede mening, er
baseret på evidensbaseret forskning og dokumenteret viden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar