onsdag den 3. oktober 2012


Redegørelse: Tværkulturel – og Transkulturel

Det Tværkulturelle

Den tværkulturelle model bruges til at finde forskellen mellem to kulturer. Man bruger også ofte modellen til at beskrive adfærd hos den eller de pågældende gruppe (r) som man vælger at analysere. Man kunne for eksempel bruge modellen til at analysere sig frem til, hvorfor et andet land gør nogle specifikke ting anderledes end hvad vi gør her i Danmark. Den tværkulturelle model kan hjælpe os med at lave sammenlignende analyser af adfærd. Denne model ser på kultur gennem kultur.
Ved tværkulturel kultur menes der, at man ser på tværs af kultur. En tværkulturel forståelse tager udgangspunkt i en sammenligning af forskellige fænomener inden for forskellige, afgrænsede kulturer (kilde: s. 161 i Kulturfortællinger). Modellen ligger således op til at se på forskelle og ligheder.

Det Transkulturelle

Begrebet transkulturel menes der, at der er en proces i gang hvor man som udgangspunkt mener, at der i højere grad bliver en udveksling mellem kulturer. Man mikser derfor i større grad forskellige kulturer. Det kan på en måde sættes sådan op, at to mennesker med hver deres kulturelle baggrund mødes og derved skabes en helt tredje kultur på baggrund af de forskelligheder de to personer har.
Med den transkulturelle model kan man betragte en kultur udefra.
Det vil sige at ved transkulturel kultur menes der, at det ikke som udgangspunkt er to kulturer, der mødes, men at når mennesker fra hver sin kultur mødes udveksler man og skaber man kultur. Den der betragter kultur, må derfor forholde sig til at han betragter den andens kultur gennem sin egen kultur (kilde: s. 160 i Kulturfortællinger).

Forståelse og redundans

Ved forforståelse menes der de værdier som man selv er vokset op med. For eksempel når vi selv snakker med børn går man automatisk ned i deres højde, for sådan gjorde pædagogerne også da man selv gik i børnehave.
Ifølge antropolog og biolog Gregory Bateson er forståelser med til at lette kommunikationen mellem mennesker. Det er forforståelserne der muliggør det han kalder redundans (kilde: s. 119 i Kulturfortællinger).
Redundans betyder at mennesker ikke behøver at tale sammen i detaljer, før hinanden ved hvad der tales om.
At ændre perspektiv fremmer helhedsforståelsen. Det kan være en udfordring for det moderne menneske gennem analyser af kulturer at fremme sin bevidsthed om kultur, men også sin egen deltagelse i kultur. Kultur har to dele, både en synlig og en usynlig. Kulturanalysemodellen som ses på side 122 kan hjælpe med at ændre dit perspektiv og forstå helheden af en anden kultur. Man må holde sig i bevægelse og flytte sig selv for at kunne ændre sit perspektiv og tilføje en ny del helhedsforståelsen.
         
  


1 kommentar:

  1. Velformuleret og veldisponeret redegørelse hvor du får mange af tekstens væsentligste pointer med.
    Overskuelig og læsevenlig.
    Godt.
    Mvh. Mette

    SvarSlet